Tuesday 11 September 2007

Fever...and Ramadhan

Kelmarin inas demam lagi. Teringat DR kat uia bgtau yang budak2 kalau dihantar ke taska or tadika atau nursery, memang kebiasaannya camtu. Berjangkit. Mungkin bila inas baik demam nanti ada budak lain plak yang demam. biasalah tu. cumenye tak bestlah sebab dulu mase anto kat kak ida @ mimi, inas jarang demam. demam pun sebab dia seniri main ujan ngan aqil atau berjangkit dari aqil. so, sekarang die asyik kena makan ubat yang sememangnya teramatlah suka si inas ngn ubat2an ni.


dan semalam, kitorang pegi farmasi beli termometer. sudahnye, inas asyik wat main mende tuh..


Ramadhan lagi 3 hari jer ni. Sedey.. faham2 jer la.. rahsia besar. camnerlah Ramadhan kali ni sebab aku ada kelas malam cam biasa. maksudnye, dari malam Isnin sampai malam Khamis (4 malam berturut2 tu). So, sian abg mungkin tak dapat terawikh kat masjid atau mana2 surau sebab kena jaga inas. Semoga Allah SWT sentiasa merahmati keluargaku terutama my hubby yang terlalu banyak berkorban selama ni.


Teringat pulak mase aku tadika dulu (6 tahun maa). mase tu tadika Abim kat Meru. bulan posa lah ni. Aku punyelah excited nak pose penuh tapi tak diizin Allah. aku ingat lagi, hari tu hari Selasa adku demam panas. Ayah paksa aku bukak posa. siap jumpe DR (arwah Dr Samiran) dan dapat ubat. Dr pun suh aku bukak pose. tapi aku berkeras nak teruskan posa sebab dah kul 11.30 pagi mase tuh. So, van yang amik aku untuk ke sekolah tadika datang kul 12.30 dan aku terus baring bawah umah nak tengok kawan2 gi sekolah. Aku time tu mmg kalo boleh tak nak ponteng sekolah sbb mmg hakikatnye aku suka sangat pegi sekolah.


Tepat jam 12.30, van sampai dan kawan2 aku dah mula jerit2 nama aku. Ayah gi kat van tu dan bitau abang Sam (driver van tu ) yang aku cuti demam. Alih2 aku tak sekolah 2 hari tapi misi aku juga tak berjaya. misi untuk tetap berpuasa yang dihalang dan dibangkang oleh mak ayah aku. Sedey tul mase tuh.. Tak pelah, at least mase 6 tahun tu aku cume tuang pose 2 hari sebab demam. Dan, akhirnya aku berjaya juga dapat pose penuh mase darjah 1. Cikgu kelas aku siap bg hadiah lagi untuk yg pose penuh. Tak sangke, aku sorang jer yang pose penuh. Cikgu tu nama dia, cikgu Khairiah.. baik sangat orangnye.. lembut, pakai tudung bulat dan masih aku ingat lagi wajah die dengan jelas sampai la ni. Cikgu tu hadiahkan aku coklat Vochele (betul ke aku eja ni?) bar yang paling besar. 3 lagi. punye seronok aku dapat hadiah tu. ramai gak wajah2 kecewa kawan2 kelas aku sebab tak dapat hadiah dr cikgu.Sebenarnye tak tau pun cikgu tu nak bg hadiah. Lepas raya baru die bagi.


Ayah aku lak,mase aku kecik2 dulu kalo bulan pose die akan bagi kitorang 1 hari $0.10sen.. mak plak, siap tulis jadual atau list setiap ahli rumah untuk pastikan sape pose/tak pose. dan memudahkan untuk sape2 yang tuang pose untuk ganti balik pose tuh. sampai sekarang list tu mesti ada. bagus gak. cume malu lah kalo pose tak penuh sebab sape2 boleh tengok list tu. List tu ditampal kat dinding tepi meja makan. Kalo nak citer pengalaman pose kecik2 mmg seronok..


tapi..sambung lain kali lah..



>

0 Tinta Kamu ...:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
-:: Tinta Mama with Love ::-