Showing posts with label Info. Show all posts
Showing posts with label Info. Show all posts

Wednesday, 1 February 2012

Mengapa Rasulullah SAW melarang kita minum sambil berdiri???

Greeting Text

Mengapa Rasulullah SAW melarang kita minum sambil berdiri???

Ternyata secara perubatan, dlm tubuh kita terdapat penapis sfringer. Saringan tersebut dapat terbuka ketika kita duduk, dan tertutup ketika kita berdiri. Air yg kita minum belum 100% steril untuk di olah oleh badan. Bila kita minum sambil berdiri, maka air tidak tersaring oleh sfringer kerana tertutup. Air yg tidak tersaring oleh sfringer terus masuk ke kantung kencing, boleh mnyebabkan penyakit kristal ginjal.


Subhanallah, tiap perintah dan larangan Rasul pasti bermanfaat bgi umatnya!Terapi air putih -

1. Minum 2 gelas air setelah bangun tidur dpat membersihkan organ-organ internal.
2. Minum segelas air 30 minit sebelum makan dapat membantu fungsi seluruh pencernaan + ginjal
3. Minum segelas air sebelum mandi dapat menurunkan tekanan darah
4. Minum segelas air sebelum tidur dapat mencegah stroke Myocardial infarction (Serangan jantung)



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Thursday, 12 January 2012

Rumah Wardina dirompak !!

Greeting Text

Salam pagi dan salam penuh barakah...moga hari ini membuka lembaran baru buat kita semua menj ke arah kebaikan bagi mengecap nikmat dunia sementara ini..

Sejenak mama terjaga dari lena awal pagi tadi, terdetik nak check status fb...rupa-rupanya ada berita yang mendukacitakan yang menimpa saudara seislam kita.. Wardina Safiyyah.. musibah menimpa Wardina sekeluarga dengan kehadiran 3 perompak di rumahnya.. berikut adalah rentetan insiden yang sy ambil dari status twitter Wardina :



Baru semalam mama buat entry tentang contest yang Wardina buat >>> Contest Wardina <<< ..

Mama doakan Wardina sekeluarga tabah dan redha dengan ujian ini.. sebenarnya mama terbayang macam-macam, nauzubillah.. Mesti trauma anak-anak kecil Wardina.. Ya Allah, janganlah berlaku perkara2 tak diingini kepada keluarga, sanak-saudara dan jiran-jiranku... semoga Allah sentiasa melindungi kita dunia akhirat... 

Mari kita amalkan doa-doa ini :
:: Google - Doa hindari musibah ::
:: Google - Doa hindari mudarat ::  

:: Google - Doa ketenangan hati/jiwa ::

Amiiinn....

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Wednesday, 11 January 2012

Jom Tukar Shoutbox 'Shoutmix' to 'Shout Busuk'...

Greeting Text

Hai semua...
Mama dah tukar shoutbox 'Shoutmix' yang free yang dah tak boleh access kepada shoutbox.org punya.. Free juga tau..

Best juga shoutbox Busuk ni...siap tersedia smiley macam-macam kat atasnya.

Ok, bawah ni mama copy paste kan detail pasal free shoutbox dari Busuk ye:

Shout Busuk
Pihak busuk.org kini telah menyediakan perkhidmatan shoutbox yang percuma kepada anda semua. 
Apa itu Shoutbox? Mengikut definition daripada wikipedia, Shoutbox, atau juga dikenali sebagai saybox, tagboard, atau chatterbox adalah merupakan salah satu ciri yang seakan-akan seperti chat room untuk sesebuah laman web bagi membolehkan orang ramai meninggalkan mesej tanpa perlu mendaftar apa-apa dengan laman web tersebut. 
Apakah ciri-ciri yang ada pada shoutbox busuk? Antara ciri-ciri yang kami sediakan pada shoutbox kami ialah : 
  1. Real-time chat - Maknanya anda tak perlu lagi nak refresh shoutbox anda setiap kali nak tengok mesej baru
  1. Custom smilies - Kami menyediakan hampir 100 bentuk emoticon smilies untuk anda. Bukan itu saja, anda juga boleh menggunakan smiley anda sendiri dan boleh pilih sama ada ingin menggunakan bersama smilies kami ataupun menggunakan smilies anda sahaja.
  1. Customizable - Anda juga boleh customize color shoutbox anda mengikut color yang anda sukai atau bersesuaian dengan laman web anda
  1. Word filter - Tak suka dengan sesuatu perkataan? Anda boleh filter perkataan tersebut dan menggantikannya dengan perkataan yang lain.
  1. Ban system - Anda boleh menggunakan ban system kami untuk menghalang sesiapa sahaja daripada menggunakan shoutbox anda
  1. Online user counter - Memaparkan bilangan user online yang sedang menggunakan shoutbox anda
  1. FREE! - Dan yang paling penting sekali, shoutbox yang kami sediakan ini adalah percuma!

Apalagi, daftar di >>>  sini <<<


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Friday, 23 December 2011

Sunnah

Greeting Text

Hari Jumaat penghulu hari..
Mari tambah amalan kita dengan berselawat dan memotong kuku..



:: Google ::

Semoga hidup kita sentiasa dirahmati dan diredhai...



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Thursday, 22 December 2011

Bukan saya yang buat !!

Greeting Text

Buat semua pengguna Facebook, jangan sekali-kali anda klik pada iklan wall post yg sangat jelik seperti gambar di bawah. Bukan saya yang buat !! semua mengaku macam tu kan??

Memang pun sebab hackers yang hantar. Sekali je anda klik terus akan di spam ke semua friend dalam akaun kita. Ini contoh yang saya selalu terima dari hackers, kononnnye friend saya yang hantar....

:: fb org lain ::

So, sebar-sebarkanlah ye... kongsi-kongsikanlah ye..agar akaun fb kita tidak disalah ertikan postingnya.

Selamat bermuka buku !

:: google ::


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Thursday, 15 December 2011

Wajarkah Hudud ??

Greeting Text

Apa khabar sahabat2..  semoga kalian sentiasa sihat walafiat dan dirahmati Allah SWT selalu.

Sudah lewat seminggu mama tak mengupdate entry blog ini. Mama dan anak-anak menemani mertua di kampung. Hubby pun berulang alik dari umah ibunya ke tempat kerja..Alhamdulillah, dah selamat kembali ke rumahku syurgaku..

Hari ini, mama nak kongsi video yang sangat menarik dan perlu dilaksanakan kerana ia adalah ARAHAN dari Allah bukan manusia !!!!

"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, 2:229).

Agak2 korang lah, yang mana lagi terbaik antara dua video ini ?
Saksikan..



vs


Kalau mama la, tak berani nak pertikai benda yang dah sahih ada dalam Al-Quran.
Semoga Allah memberi petunjuk buat diri mama dan sahabat semua.. Amiinn


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Tuesday, 6 December 2011

Tahu Tak ???

Greeting Text

16 FAKTA TENTANG BAYI BARU LAHIR YANG ANDA MUNGKIN TIDAK TAHU

16 Fakta Menakjubkan Bayi baru lahir

# Bayi tiada kepala lutut. Ia tidak membentuk sehinggalah bayi berusia 6 bulan
# Bayi tiada air mata. Mereka menangis dan menjerit tetapi air mata sebenar tidak wujud sehinggalah bayi berusia 5 minggu. 
# Mereka mempunyai lebih tulang. Orang dewasa mempunyai 206 dan bayi pula 300 tulang. Kebanyakan dari tulang tersebut bercantum semasa bayi membesar.
# Empat dari 10 bayi mempunyai tanda lahir.
# Bayi mempunyai deria bau yang kuat. Boleh mengenali bau badan ibu sebaik dilahirkan.
# Penglihatan bayi kabur sebaik sahaja dilahirkan.
# Rambut bayi yang tumbuh semasa dalam rahim ibu akan gugur beransur ansur dan digantikan sepenuhnya oleh rambut baru apabila berusia 6 bulan.
# Bayi baru lahir secara genetiknya mempunyai deria bunyi yang kuat. Boleh membezakan bunyi-buyian dan boleh mengenali suara ibu serta merta semasa dilahirkan
# Deria rasa bayi masih tidak berbentuknya sepenuhnya semasa lahir. Tidak boleh membezakan rasa seperti manis atau masin dengan baik.
# Jantung bayi baru lahir berdenyut diantara 120-160 degupan seminit berbanding dengan degupan jantung orang dewasa iaitu 60-80 seminit.
# Bayi bernafas lebih cepat iaitu 30-50 nafas seminit berbanding dengan orang dewasa 16-20 nafas seminit.
# Berat bayi bertambah 2 kali ganda dari berat semasa lahir pada usia 6 bulan.
# Mendengarkan music klasikal menambah kepintaran bayi.
# Bayi baru lahir tidur 15-20 jam sehari.
# Bayi cuma mempunyai satu lapisan kulit sebab itulah ia akan alah dan kemerahan dengan senang kepada losyen wangi, sentuhan kasar, gigitan serangga dan sebagainya.
# Bayi mempunyai kebolehan menyelam sebaik dilahirkan tetapi kebolehan tersebut akan hilang dengan cepatnya.


:: My beautifful princess ~AMNA~ ::T



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Haram tetap Haram !! HP and Tabasco sauce

Greeting Text

Mungkin ramai yang masih tak perasan tentang pengesahan halal haram dari JAKIM bagi HP sauce dan Tabasco Sauce. So, pihak JAKIM dah keluarkan surat pengesahan ini. Diharap sahabat sekalian tidak lagi menggunakan produk ini. 

Sila rujuk surat di bawah ye :

http://sitik.wordpress.com

Wahai Sa’ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do’anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya. (HR. Ath-Thabrani)

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Saturday, 3 December 2011

Karnival Pertanian Selangor 2011 !!

Greeting Text


Eh, iklan lagi..
Siapa-siapa yang berkesempatan ambil peluang pergi karnival ni pulak.
Isy2, ni buat mama sedih ni..


KARNIVAL & PAMERAN PERTANIAN TERBESAR NEGERI SELANGOR (SAF 2011)

SELANGOR AGROFEST 2011

28 HB NOVEMBER - 4 HB DISEMBER 2011
 DI STADIUM MALAWATI SHAH ALAM
10 Pagi - 10 Malam
* Masuk PERCUMA *

Teringin la sangat nak pergi karnival, fiesta buku, PC fair tu.


TAPI ...
kekangan yang tak dapat dielakkan.
Anak mama Ziyad masih demam, takut dia penat, mama lagi la.
Ditambah dengan hubby yang kena bagi mass lecturer untuk student nursing harini.
Esok pun hubby still tak free juga, ada program kat Damansara pulak..
Huhu ~ nanges mama ~

Takpelah, bukan rezeki mama nak pergi event-event ni.
Mesti ada hikmah disebalik segala yang berlaku..

Buat hubby: 
Semoga Allah sentiasa bersamamu dan memberkati perjuanganmu..
I Love You selalu !!


____ ** TQ wat Bff mama : alongDilla (CF) sebab ingatkan mama pasal karnival ni ** ___


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

PC Fair pulak !!!

Greeting Text

PC Fair !!!

Mama dah lama tak pergi PC Fair..
Korang singgahla yer..
Esok last ..



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Fiesta Buku Karangkraf !!

Greeting Text


Fiesta Buku Karangkraf kembali !!!!

Peminat-peminat novel, majalah keluaran karangkraf...
Jom terjah lagi..

Tapi...

Mama mintak tolong anak mama (kakak Einas) untuk pergi.
Sebab abang Ziyad demam.. huhu~
Melepas lagi....



FIESTA BUKU KARANGKRAF
          Tarikh : 2 - 4 Disember 2011
          Masa : 9 pagi - 6 petang
Tempat : Perkarangan Kompleks
Kumpulan Media Karangkraf
Lot 2, Jalan Sepana 15/3
Off Persiaran Selangor Seksyen 15
40200 Shah Alam, Selangor
Jangan lupa tau..
Tinggal hari ini dan esok..
Uwaaaaaa *__*




“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Friday, 2 December 2011

Anda Muslim????

Semoga kalian sentiasa tenang di bawah rahmat dan kasih sayang Allah SWT.
Dalam entry khas ni mama nak kongsikan satu benda yang sangat berfaedah buat mereka yang beragama Islam dan mengaku sebagai seorang Muslim.

Ok. Straight to the point.
Moh kita baca iklan kat bawah ni. 
PENTING !!!
Berita baik untuk anda.
Ingin memilik al-Quran Terjemahan Resam Uthmani?
Harga lebih murah berbanding di pasaran.

Harga parasan RM150 (kebiasaan).
Harga saya ialah RM130 sahaja termasuk penghantaran.
... ...ATAU...
Al-Quran Tajwid. Harga pasaran RM75(kebiasaan). Harga saya ; RM70



Ok ye sahabat semua.
Bukan saya yang menjual Al-Quran ni, tetapi sahabat seperjuangan saya sewaktu belajar dahulu.
Saya hanya tolong mempromosikan sahaja.

Sebarang pertanyaan, sila hubungi
Ustaz Mohd Nazir; 013-2352 052Atau Face Book; Nazir Kadir.

atau layari :
QuranTerjemahan.blogspot

***** Jom baca, fahami dan hayati isi kandungan Al-Quran *****

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Thursday, 24 November 2011

Datang Lagi!!!!!! Jom serbu..

Greeting Text


Datang lagi dia......
Siapa ???

BIG BAD WOLF !!!
*semua buku RM5 atau kurang*

 perghh....

Jom Serbu !!



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Monday, 21 November 2011

Coca-cola & Ribena HARAM !!!

Greeting Text

Coca-cola dan Ribena HARAM !!!

Alamak ! mama sekeluarga baru habiskan sebotol Ribena.
So, lepas ni tak beli dah...

Jom ikuti penjelasan dari Ustaz Azhar Idrus dalam video di bawah ini ya. 



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Friday, 11 November 2011

Tapi jangan lupa...

Greeting Text

 Semua orang gembira dengarnye dengan kehadiran tarikh 11.11.11 (hari ini).
Ya memang sangat cantik dan unik tarikh ini.

Tapi jangan lupa :
 panjatkan sepenuh kesyukuran kepada Yang Maha Esa kerana dengan izinNya kita masih hidup dan diberi kekuatan di atas muka bumi kerdilNya ini.

Tapi jangan lupa :
sentiasa berazam dan niat untuk membanyakkan amal dan ibadah padaNya.

Tapi jangan lupa :
ikhlaskan hati dan sentiasa cuba berbakti.

Tapi jangan lupa :
bila-bila masa je Allah akan seru kita.


~ Salam ukhuwah fillah ~



“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Thursday, 10 November 2011

Dosa Kahwin

Greeting Text

:: Google ::
"Aku terima nikahnya si fulanah binti si fulan dengan mas kahwinnya RM...."
Itu adalah tersurat. Apa yang tersirat? Yang tersirat ialah:
"Aku tanggung dosa-dosa si fulanah ini dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Akulah orang yang bertanggung jawab dalam memberinya nafkah zahir dan batin, memberinya ilmu dunia Akhirat dan juga bertanggung jawab memegang tanganya bersama-sama berlari bertemu-Mu Tuhan. Aku juga sedar, sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahawa nerakalah tempatku akhirnya dan malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku. Akad nikah ini bukan sahaja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada Tuhan."

** Itu perjanjian sebenar bagi seorang suami sewaktu akad nikah **
** Suami kena bersedia memikul tanggungjawab dan dosa isteri **
** Isteri kena berhati-hati agar dosa kita tak memberati suami **


Lanjut :  >>> DOSA DALAM PERKAHWINAN <<<


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
-:: Tinta Mama with Love ::-