Monday, 27 April 2009

tanpa tajuk yang banyak tajuk2

~ Perutku makin besar ~
erm, takde ape sangat yang nak di post kat blog ni..tengah kering idea.. cuma akhir2 ni mama agak penat sikit kalo berjalan sana sini.. perut dah makin besar, baby pun makin lasak nampaknye.. kalau letak barang atas perut sambil baring memang bole terangkat barang tu. Itu yang buat si kakak tak sabar nak tunggu adik dia keluar..

~ Berpesta buku lagi ~
untuk kali kedua dalam seminggu lepas, kami sekeluarga berpesta buku lagi di PWTC.. uish, ntah nape aritu gi macam tak puas.. so, lepas hubby abis kelas dlm kul 1.. lunch, rehat2 jap kat rumah then, lepas solat zohor kami pun bertolak ke PWTC.. mak ai.. jammed teruk KL..sabar je la. Masa gi ari Selasa aritu tak sampai 45 min dah sampai PWTC.. ni dekat sejam lebih baru sampai.. mujur parking kat hentian bas seberang jalan tu masih ade free..

Punyalah ramai manusia, maklumlah hari kedua terakhir pesta buku 2009.. nasib baik tak gi hari Ahad, mesti lagi sesak.. inas lak, tido dlm keta, so bgn2 nak mintak dokong jer.. pujuk punya pujuk mau jugalah dia dipimpin.. dan takla byk ragam..dan hikmah disebalik kesesakan pengunjung ari Sabtu tu, kami takdela kena approach byk sgt oleh salesman yg menjual produk2 mahal2 utk pendidikan anak2.. mmgla byk yg bagus, tapi terlalu mahal..

So, kami dah decide tuk pergi booth yg kami nak beli jer.. byk jugakla beli.. ensiklopedia tuk aqil & inas, buku2 latihan tuk sek aqil, majalah2 yg murah2..sian hubby kena angkut sume buku2 yg berat tu..tebal2 lak tu..kami xlama, dlm 40 min je kat pesta buku tu berbanding ari Selasa pertama kali pergi lebih sejam (maklumlah tak sesak)..so, siap2 beli, kami pun terus lik umah nenek Meru..penatnye bukan main...kul 9 mlm sume dah tido..tp puas ati..!!


~ Gathering banin @ Masjid Negeri ~
kul 11.20 am kami bertiga bertolak ke Masjid negeri Shah Alam. Bertempat di bilik VIP masjid negeri, diadakan majlis perjumpaan generasi Martah Banin (masjid negeri).. so, dapatla juga jumpe wife diorg yg dah lama tak dijumpai..ade jugak yg br first time jumpe.. ngan keletah anak2 yg mencuti hati.. pelbagai ragam..tp majlis simple je..

sementara banin ber'meeting', kami para isteri pun berborak sakan kat belakang.. hihihi.. pastu xsampai 1/2 jam, anak2 dah tak sabar nak makan.. so, kami (isteri2 & anak2) makan dulu.. bole tahanla service kateringnye mcm kat hotel lg..w/pun makan ns ayam je..inas makan sendiri, tp banyak sbb tak minum susu dr pgi.. saje tanak bg die minum susu dulu sbb nanti tanak makan nasi..

pastu kami para isteri amik2 gambo sikit.. yg banin sibuk nak balik.. biasalah, lelaki ni tau nak cepat jer..so, sblm balik umah, singgah Tesco Shah Alam.. beli barang sikit.. inas plak asyik mintak nak main playground tp terpaksa tak g w/pun menjerti2 dan meleleh2 air mata dia.. bukan pe, terlalu ramai budak dan manusia.. takut ilang.. kecik lak tu playgroundnye, kalo giant besar sikit.. nantila bila2 mama & baba bawak inas gi playground yg lapang sket..


~ Takziah buat kak chik ~
Malam tadi pun tido awal sbb kepenatan berjala kat Tesco kot.. kaki mama pun dah mula sengal2 jer..belum kul 10 dah dibuai mimpi.. konon nak tgk CSI, CSI yg tgk kite.. baba lagi awal tidonye.. lepas maghrib dah lena.. dlm 11.30 mlm dpt msg dr kak Rosilawati @ kak chik.. ayahnya telah kembali ke rahmatullah.. Innalillahi wainna ilaihi rojiuun.. moga rohnya dicucuri rahmat.. nak balas msg dia tp kredit tadek.. sabar la kak chik..

...keyla.. jumpe lagi...

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Friday, 24 April 2009

Temuduga Jawatan Kosong (Muslim Only)

Temuduga Sebagai : Calon Jenazah

KEKOSONGAN JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.


EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet.
Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul.
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.

Sila bawa dokumen asal iaitu :
Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?


CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu.
Ia diberi nama Izrail.


TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasulullah S.A.W:
'Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekahjariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.' Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk.


Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk.


Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk. Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu : Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.


Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.


Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya'.


Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

Wallahu-a'lam.


Semoga berjaya dalam temuduga ini.

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Dengarlah ini nasihat....

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi muafakat.
Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita menjadi kuat.
Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.
Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat.
Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun meningkat.
Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan menjadi pesat.
TETAPI AWAS, apabila pembangunan meningkat,
kemajuan menjadi pesat, kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.
Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam kulat.
Apabila tempat- tempat maksiat tumbuh macam kulat,
KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat.
Apabila manusia telah mengubah tabiat, ada yang jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat, sembahyang makin hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang bertukar jadi jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum madu telan jerla minyak gamat.
Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat. Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.
Yang perempuan, pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat..
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda ' bulat ' .
Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat .
Bila berjumpa, tangan berjabat
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita ' bukti ' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok bayi dibuang di merata tempat.
MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.
Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat!
Berangkat menuju ke negeri akhirat.
Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, sindri mau ingat.
Umur mu banyak mana mu buat ibadat...?
Zaman muda mu, apa yang telah mu buat...?
Harta benda anta, dari mana anta dapat...?
Ilmu anta, adakah anta manafaat...?
Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera meninggalkan maksiat
dan memperbanyakkan ibadat.
...........(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa)............

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Wednesday, 22 April 2009

"Thank You" in other languages


THANK YOU



Afrikaans (Africa) - Dankie
Albanian - Faleminderit
Arabic - Sukran
Arabic - Shukran Gazillan (Thank you very much)
Armenian - shur-nur-ah-gah-lem
Australian - Thoinks, Moite!
Basque Country (between France and Spain) - Eskerrik asko (Thank you very much)
Bengali - Dhannyabad
Bulgarian - Blagodaria
Bosnia - Hvala
Burma(Myanmar) - Jae Zu Din Pa De (Thank you)
Cameroon (Duala) - Na som (thanks)
Cameroon (Duala) - Na som djita (Thank you very much)
Cantonese - M'goy (sp? -- thank you for the service)
Cantonese - Do jey (sp? -- thank you for the gift)
Catalonia (catalan) - gràcies [grah'-si-es] estandard
Catalonia (catalan) - moltes gràcies [many thanks]
Catalonia (catalan) - merci [mer'-si] very colloquial
Cherokee Nation - Wado (Thank you)
Cherokee (Eastern) - Skee (Thank you)
Chinese (Mandarin) - Xie_Xie (shieh shieh)
Chinese (Cantonese) Mh goi (m-ghoh-ee) (informal: thanks)
Chinese (Cantonese) Do jeh (tou yeh) (formal: thanks)
Cook Islander - Kia Manuia
Croatia - Hvala
Czech – Dekuji (deh'-ku-yih)
Danish - tak (tahg)
Dutch - dank U wel (dahnk you well) (formal: thank you very much)
Dutch - bedankt / dank je wel (dahnk ye well) (informal: thanks) - WEL is 'good', like "I wish you well"
Dutch - Dank U zeer / duizend maal dank (thank you VERY much) - a superlative and used when you get stuck in a thunderstorm, then lost, mugged, robbed, etc. And someone helps you. Only then. ZEER is 'very'. JE and U are 'you', but informal and formal. (still alive in old english like in 'ye olde'). "Duizend maal" means a 'thousand times'.
Dutch - hartelijk dank (thanks from the heart) Another formal form used in contexts like: "thanks for coming/inviting" (to a wedding, birthday party) or when receiving a formal present.
English - Thanks awfully, old boy
Esperanto - Dankon (thank you)
Esperanto - Dankegon (thank you very much)Estonia - Aitäh
Ewe Togo (Africa) - Akpé (Appé)
Ewe Togo (Africa) - Apké na wo (Thanks to you)
Fijian - Vinaka
Fijiab - Vinaka vaka levu (Thank you very much)
Finnish - kiitos (kee'-toas)
Fon Benin (Africa) - Kpè nu wé
French - merci (mehr-see')
French - Merci Madame - Thanks (to a woman)
French - Merci Mademoiselle - Thanks (to a young girl)
French - Merci Monsieur - Thanks (to a man)
F.Y.R.O.M. (Macedonia) - Hvala
Gambia (Mandinka) - Abarka
Georgia(Sakartvelo) - madlobt (thank you)
Georgia(Sakartvelo) - didi madloba (thank you very much)
German - Danke (dahn'-kuh)
German - Danke schoen (literally: nicely thank you, outdated)
German - Danke sehr (Thank you very much)
German -Vielen Dank (Many Thanks)
Greek - Efharisto (ef-har-ris-tou')
Greek - Efkaristo poly
Guarani - Aguije (ah-we-JAY) native indian language of Paraguay and Western Brazil
Guinea (Mandinka) - Abarka
Gujarathi (India) - Aabar
Hawaiian - Mahalo
Hebrew - Toda (toh-dah')
Hebrew - Toda raba (thank you very much)
Hindi (India National Language) - Dhanyavaad
Hindi - Shukriyaa
Hungarian - Köszönöm (kuh'-suh-nuhm)
Icelandic - Þakka þér fyrir
Icelandic - Takk (informal)
Indonesian - Terima kasih (teh-ri-mah kah-sih)
Indonesian - Terima Kasih Banjak/Banyak (Both pronounced bunyuk - Thank you very much)
Iran (Persia) - Moteshakeram (formal)
Iran (Persia) - Merci (informal - just like french but r in this word is pronounced as /r/ )
Irish - Go raibh maith agat ( Thank you "Go - Rev - Mah - Agut") (literally, may you have good things)
Irish - Go raibh mile maith agat ( Thank you very much "Go - Rev - Meela - Mah - Agut") (literally, may you have a thousand good things)
Irish (Northern) - Nice one bro'r, or Cheers mucker!
Italian - Grazie (grahts'-yeh)
Italian - Grazie tanto (many thanks - cordial version)
Italian - Mille Grazie (a thousand thanks)
Japanese - Arigato (ah-ree-gah'-toh) or A_Ree_Ga_Tou_Go_Zai_Ma_Su
Japanese - Domo arrigato
Javanese - Matur nuwun
Jive - Thanks mon - Appropriate only if directed to a male
Kannada (India) - Dhan-ya-vaadaa (spoken in S India, in Bangalore, the Silicon Valley of India.)
Konkani (West coast - Konkan coast of India - It also is the state official language of Goa) - Dev boren koru (thank you - literally means " May God do good to you" as that is the way we thank people. )
Korean - Kamsa hamaida (kam'-sah hum-nee-dah' )
Latvian - Paldies
Lithuanian - Achu
Luganda (Uganda) - Waybale (Thank you)
Luganda (Uganda) - Waybale Nyo (Thank you very much)
Malayalam (South Indian Language) - Nandi
Malayalam (India) - Nani
Malaysian - Terima Kasih ("Tay ree ma Kaa seh")
Mali (Mandinka) - Abarka
Mandinka - Abarka (language of West Africa; The Gambia, Senegal, Guinea and Mali)
Maori - Kia Manuia
Nepali -- (Nepal National Language) - Dhan-ya-vaad
New Zealand - Cheers - LOL
New Zealand - Kiaora Koe (NZ Maori)
New Zealand - Kiaora Korua (NZ Maori)
New Zealand - Kiaora Koto (NZ Maori)
New Zealand - Kiaora Tatou (NZ Maori)
Nigeria (Hausa) - Na gode
Norwegian - Takk (tahkk)
Oman - Shakkran
Palauan - soolong (Republic of Palau)
Paraguay (Guarani) - Aguije (ah-we-JAY)
Persian/Farsi - Mam'noon or Mo'teshake'ram (Spoken in Iran, Afghanistan and other Central Asian countries)
Philippines Tagalog - Salamat
Philippines - Maraming Salamat (thank you very much)
Polish - Dziekuje (dsyehn-koo-yeh)
Portuguese - Obrigada (Female)
Portuguese - Obrigado (Male) (oh-bree-gah'-doh)
Portuguese - Muito Obrigado (Thank you very much)
Portuguese - Muito Obrigado com Voce (have my personal thanks)
Punjabi [ Pakistan and India] - Bhala Hove
Qatar - Shakkran
Romanian - Multumesc (phonetic: mooltzoomeask)
Romanian - Va multumim frumos (great thanks)
Russian - Spasiba (spah-see'-boh)
Russian - Blagodaryu (a little official)
Russian - Premnogo blagodaren (my greater thanks - words said to bosses by workers)
Russian - Spasibo balshoye (big thanks)
Samoan - Fa'afetai (fah-ah-feh-ta-e - thank you)
Samoan - Fa'afetai tele lava (Thank you very much)
Samoan - Talofa
Saulteaux Indians (Manitoba, Canada) - Miigwech (meegweech) -- there are similar spellings in other native languages such as Cree, etc.
Scottish - Cheers
Scot's Gaelic (Informal) - Tapadh Leat (tah-puh let)
Scot's Gaelic (Formal) - Tapadh Leibh (tah-puh lave)
Scot's Gaelic (Many Thanks) - Moran Taing
Senegal (Mandinka) - Abarka
Serbo - Croat -Hvala
Slovakia – Dakujem (deh'-ku-yem)
South Africa - Dankie ("Dung-Key")
South Africa - Baie Dankie (thanks very much - "Buyer Dung-Key")
Spanish - Gracias (grah'-syas)
Spanish - Gracias a todos (Thank you all)
Spanish - Muchas gracias (thank you very much, literally: many thanks) While Dutch people scarcely use the superlative forms, the Spanish don't use the minimalistic forms much (mostly in informal context). In Spanish, when a flyer is shoved into your hands, its worth a 'gracias', you normally use 'muchas gracias'.
Spanish - Muchisimas gracias (thank you VERY much) - to someone who was useful to you.
Spanish - un millón de gracias (a million thanks) - for when someone saves your life.
Spanish (Latin America, informal) - Te pasastes. (informal)
Spanish (Latin America, informal) - Se pasó. (formal) Which means "You went over the line", or "thanks for going out of your way to help me". When used, it will get you a smile, guaranteed.
Sundanese - Nuhun
Sunda - Hatur Nuhun
Swahili - Ahsante (ah-sahn'-teh)
Swahili - Ahsante Sana (Thank you very much)
Swedish - Tack (tahkk)
Swedish - Tack så mycket
Tahitian - Maururu
Tamil (India) - Nandri ("Nun-dry" spoken in South India, Singapore, Malaysia)
Teenager -
Telungu (South Indian Language)- Manjuthe
Thai - Khob Khun Kha (Feminine)
Thai - Khob Khun Krab (Masculine)
Thai - Khop Khun Mak (Thank you very much)
Thai - Khop Khun Mak Kha (Feminine)
Thai - Khob Khun Mak Krab (Masculine)
Thai - Khob Pra Khun Kha (Formal feminine)
Thai - Khob Pra Khun Krab (Formal masculine)
Tibetan - Thuk Ji Chhe
Turkish - Tesekkurler ( teh-sheh-keur eh-deh-rim)
Turkish - Çok tesekkur ederim (big thanks)
Turkish - Saðol (thank you)
Turkish - Saðolun (thank you - "saol")
Turkish - Tesekkurler (thanks - "teshekkyurler")
U.S. & Canada - Thank You
United States (South) - Thanks y'all
Ukranian - Dyakuyu
Urudu (India) - Shukria
Urudu (India) - Bahut Bahut Shukriyaa
Urdu [Pakistan, India and Bangla Desh] - Maherbani
Urdu (Pakistan) - Shukria
Urdu (Pakistan) -Bahut Shukria ( Thank you very much)
Urdu (Pakistan) - Bahut Bahut Shukria ( Thank you very very much)
Uzbekistan (Uzbek) - Rahmat (Thanks)
Uzbekistan (Uzbek) - Katta Rahmat (Thanks a lot)
Vietnamese - Kam ouen
Wales/Cymru - Diloch yn fawr (thank you very much)
Wales/Cymru - Diolch (thanks)
Xhosa (Africa) - Nkosi
Yemen - Shakkran
Yiddish - A dank
Yiddish - Yasher Koach (KOY-ACH)
Yoruba - Modupe
Yugoslavia - Hvala
Zulu - Ngiyabonga

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Hello in Different Languages

How to Say Hello in Different Languages

Afrikaans - Haai
Albanian - Tungjatjeta
Arabic - Subbal-el-kheir (good morning), Masaa-el-khair (good evening), Marhaban (Hello)
Armenian - Barev, Parev
Bahamas - Hello (formal), Hi or Heyello (informal),
Basque - Kaixo, Egun on (morning), Gau on (night)
Bavarian and Austrian German - grüß Gott, Servus (informal)
Bengali - Aas salamu alaay kum (Bangladesh) Namaskar (West Bengal, India)
Bremnian - Koali
Bulgarian - Zdraveite, Zdrasti (informal)
Burmese - Mingalarbar
Chinese - Cantonese nei ho or lei ho, Mandarin (good morning)
Congo - Mambo
Croatian - Bok (informal), Dobro jutro (morning), Dobar dan (day), Dobra večer (evening), Laku noć (night)
Czech - Dobré ráno (morning), Dobrý večer (evening), Dobrý den (formal), Ahoj (informal)
Danish - Hej (informal; pronounced hey), God dag (formal), God aften (evening; formal), Hejsa (very informal).
Dutch - Hoi (very informal), Hallo (informal), Goedendag (formal)
English - Hello (formal), Hi (informal), Hey (informal)
Estonian - Tere'
Fijian - Bula uro
Finnish - Hyvää päivää (formal), Moi or hei (informal)
French - Salut (informal), Bonjour (formal), Bonsoir (good evening), Bonne nuit (good night)
Gaelic - Dia duit
Georgian - Gamardjoba
German - Hallo (informal), Guten Tag (formal), Tag (very informal)
Gujarathi - Kem che
Greek - Yia sou (informal), Yia sas (formal)
Hawaiian - Aloha
Hebrew - Shalom, Hi (informal), Ma kore (very informal)
Hindi - Namaste, Namaskar
Hungarian, Magyar - Jo napot (formal), Szervusz (informal), Szia (informal)
Icelandic - Góðan dag (formal), Hæ (informal)
Indonesian - Selamat pagi (morning), Selamat siang (afternoon), Selamat malam (evening)
Italian - Ciào (informal), Buon giorno (morning), Buon pomeriggio (bwohn good afternoon), Buona sera (evening)
Japanese - Ohayou gozaimasu (morning), Konnichi wa (afternoon), Konbawa (evening), Doumo (informal)
Kannada - Namaskara
Kazakh - Salem
Korean - Ahn nyeong ha se yo (formal), Ahn nyeong (informal)
Kurdish - Choni, roj bahsh
Latin (Classical) - Salve, Ave (formal)
Latvian - Labdien, Sveiki, Chau (informal)
Melayu - Dah kawen belum???? hihihihihi

Malayalam - Namaskkaram
Maltese - Merħba, Bonġu (morning), Bonswa or il-lejl it-tajjeb (evening)
Maori - Kia ora, Tena koe, Ata marie, Morena (good morning)
Marathi - Namaskar
Mongolian - Sain baina uu (formal), Sain uu (informal), Ugluunii mend (morning), Udriin mend (afternoon), Oroin mend (evening)
Nepali - Namaskar, Namaste, k cha (informal), Kasto cha
Norwegian - Hei (hi), Hallo (hello), Heisann (hi there), Halloisen (very informal)
Persian - Salaam-o-aleykum or do-rood
Pig Latin - Eyhay (informal), Ellohay (formal)
Polish - Dzień dobry (formal), Witaj (hello) Cześć (hi)
Portuguese - Oi, boas, olá or alô (informal), Bom dia or bons dias (morning), boa tarde or boas tardes (afternoon), Boa noite or boas noites (evening and night)
Punjabi - Sat sri akal
Rajasthani (Marwari) - Ram Ram
Romanian - Salut, Buna dimineata (morning) Buna ziua (daytime) Buna seara (evening)
Russian - Pree-vyet (informal), Zdravstvuyte (formal)
Sinhala - A`yubowan
Slovak - Dobrý deň (formal), Ahoj, Čau, Dobrý (informal)
Slovenian - Živjo (informal), Dobro jutro (morning), Dober dan (afternoon), Dober večer (evening
South African English - Hoezit (informal)
Spanish - Hola, Alo, Qué onda (very informal), Qué hay, (very informal), Qué pasa (Spain, informal), Qué Transa (Mexico, very informal), Qué tál (informal)
Swedish - Tja (very informal), Hej (informal), God dag (formal)
Swiss German - Grüzi
Tahitian - Ia orana
Tamil - Vanakkam
Telugu- Namaskaram
Telugu - Baagunnara
Thai - Sawa dee-ka (said by a female), Sawa dee-krap (said by a male)
Turkish - Merhaba (formal), Naber? (Informal)
Ukranian - Dobriy ranok (morning), Dobriy den (afternoon), Dobriy vechir (evening), Pryvit (informal)
Ung Tongue - Hello (pronounced Hung-ee-lung-lung-oh)
Urdu - Adaab ir salam (waley-kum)
Vietnamese - Xin chào
Welsh - Shwmae, Helo
Yiddish - Sholem aleikhem, Borokhim aboyem or Gut morgn (morning), Gutn ovnt (evening), Gutn tog (day)
Zulu - Sawubona

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Tuesday, 21 April 2009

Pesta Buku 2009




“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Untuk pengantin baru..

WASIAT RASULULLAH S.A.W. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan :
"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata :


"Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda :

"Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya. Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh (70) jenis kefaqiran dari rumah kamu,! dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh (70) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut.


Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat (4) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :

1.Susu

2.Cuka

3.Coriander (Ketumbar)

4. Apple Masam


Saidina Ali r.a bertanya :

"Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"


Baginda menjawab :

"Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak."


Saidina Ali r.a ! bertanya :

"Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu dilarang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan) .


"Baginda menjawab :

"Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna .

Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran .

Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya."


"WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."
>>>>>>>>forwarded email >>>>>>>>>>>>>>>>

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Monday, 20 April 2009

Family Day A.I KUIS





“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Friday, 17 April 2009

Amazing photoshop...









“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

funny cars...




“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Fetal development in pregnancy week 25

Week 25: Turn it around... and around
fetus in sixth month - Your little grower’s physical proportions are evening out at this point and most of their remaining development will largely be weight gain and lots and lots of nervous system development.
The good news is:
if your child is born premature now they’ll be more likely to survive without too much trauma as their lungs began to produce “surfactant” last week, which means their tiny respiratory system is getting stronger with each passing day.
Yes, now’s a good time for a minor sigh of relief and a quick pat on the back. All that hard work and conscientious living is really getting your child prepared for a healthy delivery. Keep up the fabulous work mama!
This week they’ll be scootching slowly out of the old breech position and start rotating (already!) into a better position for exit during their birth. Their head and feet are slowly rotating so that the head is pointed down towards the birth canal. Time is short (or really long, depending on who you ask)—just (still!) 14 weeks left before you can go back to being a single-resident human.

How's mom doing?
Trimester two is finally almost over, which means you have that one final trimester of pregnancy to enjoy (and suffer through).
You could celebrate this landmark passage by purchasing some piece of clothing designed to make your curvy body look as gorgeous and classy as possible...
Try to practice good posture—it will alleviate some of the back fatigue as slouching is actually harder on your back price tag stop you, this is an act of self-love not book-keeping. But before you max out your credit card, remember: you’re only going to get larger, so buy smart. Speaking of larger, you’re obviously carrying more weight now and your back is going to let you know. Don’t let this get you down or make you feel like a weakling—it all comes with the territory of being preggers.
Try to practice good posture—it will alleviate some of the back fatigue as slouching is actually harder on your back. It’s also common for women to experience leg cramps during this period. Go ahead, strong arm someone who loves you into giving you a massage. Or if you're lucky enough to have the extra bucks, head to a spa that specializes in pregnancy massages and get the full-treatment.

You may have already noticed that your hair seems fuller, thicker, more plentiful and darker-- especially your body hair.
There are two basic reasons for this:
1) you're shedding much less (head) hair than you usually do and
2) your body's hormones contribute to the way your body hair is growing right now.
Not to worry, all the hairiness will return to normal after you've delivered your baby.

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Wednesday, 15 April 2009

Laptop for children...




impian inas...

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Nokia 1680

General
2G Network GSM 900 / 1800 GSM 850 / 1900
Announced 2008, April
Status Available.
Released 2008, July


Size
Dimensions 108 x 46 x 15 mm, 66 cc
Weight 73.7 g
Display Type TFT, 65K colors
Size 128 x 160 pixels - Themes and wallpapers

Ringtones
Type Polyphonic (24 channels), MP3
Customization Vibration Yes

Memory
Phonebook Yes, up to 1000 entries
Call records 20 dialed, 20 received, 20 missed calls
Card slot No

Data
GPRS Yes
HSCSD No EDGE Yes
3G No
WLAN No
Bluetooth No
Infrared port No
USB No

Battery
Standard battery, Li-Ion 700 mAh (BL-5CA)
Stand-by Up to 424 h
Talk time Up to 7 h 40 min
online price : RM195
from: http://myphone.com.my/

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Tuesday, 14 April 2009

25th weeks preggy mommy..


The baby now weighs nearly 1.5 pounds/ 660 grams and is approximately 13.5 inches/ 35 centimeters long from crown to heel. He makes breathing movements but has no air in his lungs yet.


At 26 weeks, fetal brain scans show response to touch. If you shine a light on your abdomen, your baby will turn his head, which according to researchers, means his optic nerve is working.


At every antenatal visit, your doctor will take your blood pressure and do tests on a sample of your urine. In this way, pregnancy-related conditions such as pre-eclampsia and diabetes can be detected and treated.


Your fingers, wrists and hands may be feeling achy and numb. The carpal tunnel in the wrist is swollen, as are many other tissues in your body. Nerves that run through the tunnel end up pinched, creating pressure that manifests itself as shooting or burning pain. Wearing a brace may help; so will taking vitamin B6. Talk to your doctor about other ways to cope.

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

exercise for 6th month preggy mommy...

video

bule ke nak ikut? erm, tryla mana yg mampu jer.. perut mama ni pun dah makin besar..


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Saturday, 11 April 2009

|| Basikal baru ||


Inas dah dapat basikal baru..mama dan baba belikan masa dia kat sekolah lg.. saja taknak bg dia ikut, nanti macam2 plak dia mintak. Karang lari plak budget..tadek banyak pilihan.. kami pilih yg simple jer..nanti kalau nak tambah bakul ke loceng ke, beli jer la sendiri2.. sbb kalau beli yg siap punya, mak ai...mahal betul..

Waktu amik inas dr PASTI aritu ujan sikit..so, mmg tak bagi dia main playground kat sek tu. Apalagi, tarik muka jugakla dia. Dan, tersenyum lebar bila masuk kereta namapak basikal barunya.. punyala suka.. sepanjang perjalanan balik Kanchong asyik mengomel bila la nak sampai ni.. inas tak sabar dh nak naik beskal ni mama...so, sampai umah nenek jer, tak de mandi ke tukar baju ker..terus kayuh basikal.. La ni, belum bg dia bawak basikal tu main kat atas tanah lg..bg puas main kat dalam umah dulu seminggu ker..

Jam 8.36am sampailah kami bertiga di rumah ni..hari Khamis lepas balik umah mak mertua kat Kanchong Tengah sampaila pg tadi..

Itulah si inas dengan basikal barunya..walaupun dia suka sangat dengar lagu "Basikal Tua"...hihihihihi

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

inas 2004-2008

video

Ini adalah koleksi gambar2 inas sedari 2004 hingga 2008..


“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Wednesday, 8 April 2009

Alam 'maya'

Tak de ape nak diceritakan sgt.. semalam monthly check-up kat poliklinik Mahkota, dekat je ngn umah.. alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar.. scan lg baby.. still lasak mcm biasa.. DR bg ubat obimin sbb dah abis.. tu pun mkn kadang2 jer.. berat pun dah naik 5 kg..pergh..bukan mama jer terkezut, DR pun sama.. siap tanya family ade kencing manis tak.. mujur mmg tak de..so, kesimpulannya mungkin sbb mama dah mula bole makan.. mabuk pun dah kurang. Cumenye masih tak boleh nak masak atau bau masakan yg sedang di masak.. sian abg, terpaksa makan kat kedai lg..

ade lg satu perasaan gumbira yang ingin dikongsi bersama-sama sahabat semua. Sejak menggunakan FS (friendster) dan FB (facebook), ramai sahabat dan kenalan lama jumpe balik.. seronok betul rasanya.. walaupun tak dapat bertemu muka, bertentang mata tp sekurang-kurangnya ukhuwah itu tetap terjalin setelah sekian lama tak terdengar cerita.. even member masa tadika pun boleh jumpe.. so, itulah salah satu kebaikan menggunakan internet ni... jgn salah guna sudahla..

ok la..inas mintak macam2 pulak ni..jumpe lg..

Tahniah buat semua pihak yg berjaya !!!
Takbir!!!

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Semuanya menang!!

BN kekal di Batang Air
PKR kekal di Bukit Selambau
Pas pertahan Bukit Gantang
“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Monday, 6 April 2009

Dua hari di hujung minggu...

Untuk makluman pembaca sekalian, Sabtu dan Ahad lepas iaitu 040409 dan 050409 adalah hujung minggu pertama kami sekeluarga tak balik mana-mana kg. Percaya atau tidak? percayalah.. kami cuba untuk mengubah tradisi menjadi keluarga normal yang lain yg mana kebanyakan keluarga tidak balik ke kg mana2 pihak setiap minggu. Lg pun boleh save budget sikit walaupun ada suara2 sumbang dari pihak hubby menggertak kami utk balik juga. tgklah, sekali sekala apa salahnya kan...

Maka petang Sabtu yg berkebetulan tak de apa2 program yg dirancang, Baba dan inas pun membasuh kereta di tempat letak kereta yang tak pernah digunakan lagi untuk membasuh kereta kami..(sebab biasa basuh kat kg jer).. punya seronok mereka berdua bermain sabun dan air. Mama cuma mampu perhati dari jauh je.. tak larat dah.. perut makin besar..hihihihi..okla, ni gambarnye..

Hari Ahad pula, pagi2 lagi kul 7 inas dah bangun mintak mama bukakkan gate dan mangga luar.. nak main dengan anak jiran.. bila dah bukak mama masukla umah kejap nak kemas umah sikit.. tup tup, ilang si inas tu.. tanya kat jiran sebelah, dia kata inas ade dalam rumahnya tgh main dgn anak beliau.. adus... malunya mama ngn baba.. pagi2 dah bertandang umah jiran sebelah.. inas.. inas.. ajak2 balik tak nak..jiran plak kata ok, lagilah die tanak balik... tp bila dah pukul 9.30 pg, mama dan baba dah tak tahan malu dah. Mama paksa baba amik jugak si kecik tu dr umah sebelah.. apalagi, menangis melalak la dia..mujur mama pandai pujuk..

Kami pun mandi2 dan bersiap untuk ke Poliklinik Bukit Mahkota sbb mama ade appointment tuk regular pregnancy check-up ngn Dr.. kul 10.15 pg kami sampai depan klinik, tapi tutup la plak.. tunggu punya tunggu tak jugak bukak.. dah sah Dr tu lupa nak check hari apa tarikh yg sepatutnya die bg untuk check-up baby dlm perut mama ni.. Baba pun msg kwn die tanya nak pergi ke kenuri tahlil dan doa selamat kat rumah kawan diorg yg kerja kat KUIS tu.. sbb hubby tak pernah pergi Pajam tu.. deal2, 'set'..pergi sama2 dalam kul 11.15 pagi..kami pun balik umah, tukar baju..

Tepat jam 11.30 pg kami pun bertolak bersama kawan hubby, wife dan anak2 perempuannya yg comel tu menuju ke Pajam.. dikira km dr umah kami, hampir 15 km jugalah ke Pajam.. taklah jauh pun.. umah situ besar2, cantik2 dan baru2..5 bilik, 4 bilik air lagi cuma RM3k lebih jer..sebelahnya kawasan perumahan yg lg besar, eksklusif dan mewah.. 6 bilik, 5 bilik air.. guarded lagi dan ade pagar mcm kat Palestin hubby kata..

Maka majlis pun bermula..mujur kenal juga isteri2 lecturer yg ade..kak ain dan kak sarah..yg lain tak kenal lg dan tak sempat kenal sbb masing2 sibuk melayan anak2 dan berborak sesama mereka.. mama pun cuma byk borak ngn kak Ain dan kak Sarah.. inas punyala suka sebab ramai budak2.. die plak cepat mesra.. sampaila waktu nak balik sbb dah zohor, dia tanak balik sebab nak abiskan tgk cerita Ultraman kegemarannya..mujurla, tak lama cerita tu habis..kami pun balik..hubby plak saja nak mencuba jalan dalam katanya.. belasah jer la..mak ai..ingat jln shortcut, alih2 jadi longcut la plak..yg kelakarnya tembus kat depan umah che Nur..

Finally, sampai umah jugakla dalam kul 2.15 ptg..mama punyalah risau kalau baju2 yg diampai basah kena ujan sbb masa majlis tahlil tu ujan turun lebat yg amat..bila sampai umah, mendung lg..belum ujan rupanya..mama pun angkat pakaian yg dah kering tu bwk masuk umah..tak semena2 dgn izin Allah, hujan turun selebat2nya..tp sekejap jer..dlm 15 min jer..hurm..Alhamdulillah, sejuk sikit..inas dan baba terus tido lepas solat zohor..mama je tak leh nak tido..plan petang tu nak jalan2 lagi, tp tak diizin Allah sbb hujan lebat lagi dr jam 5 lebih sampaila ke maghrib..

Demikianlah kisah kami sekeluarga sepanjang dua hari di hujung minggu yang tak balik kg..jumpe lagi..wassalam..

“Life is to learn how to give out love, and to let it come in.”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
-:: Tinta Mama with Love ::-